Syfte
Journalistik i lokalsamhällets nav för all framtid.
Kärnan i Gota Medias verksamhet är den lokala journalistiken. Med journalistiken som verktyg bidrar koncernens titlar till en levande och aktiv demokrati och gör våra lokalsamhällen till bättre platser att leva och verka i. Samhällsnyttan är överordnad alla övriga ambitioner och mål, och kräver att vår journalistik når och påverkar en majoritet av befolkningen i våra lokalsamhällen. Visionen är att vara det självklara navet för nyhetsförmedling och granskning i lokalsamhället. Tidsperspektivet för den ambitionen är evigt.
Strategier
Digitalt först.
Digitaliseringen sköljer över våra lokalsamhällen i accelererande takt, och vi behöver säkra räckvidd, finansiering och genomslag i en digitaliserad värld där papperstidningen inte är vår huvudkanal för nyhetsförmedling. Inom en snar framtid ska Gota Media kunna leva på digitala intäkter, och vi behöver därför säkra att vår verksamhet strategiskt och operativt jobbar digitalt först, med tryckerier och distributionsverksamhet som viktiga komplement.
Ett Gota Media.
Vi är starkare och bättre tillsammans än var för sig. För att klara nutidens och framtidens utmaningar behöver vi jobba effektivt och smart tillsammans, samtidigt som vi nyttjar våra gemensamma kompetenser där de gör mest nytta. Vi tillämpar best practice, och låter verifierad lokal framgång i koncernen och i partnerskapet med Bonnier, få spridning och genomslag i hela koncernen. Då nyttjar vi skalan och storleken i vår verksamhet, och blir tillsammans bättre och effektivare än vad vi är var för sig.
Ökad redaktionell relevans.
Vi drivs av att uppfylla våra läsares behov och använder data för att säkra att vi nyttjar våra resurser till att producera journalistik med maximal relevans. I den ambitionen är genomslag i ung målgrupp (30-39 år) överordnad alla andra redaktionella prioriteringar. Utan accelererande framgång i den unga målgruppen klarar vi inte att uppfylla vårt samhällsviktiga uppdrag i framtiden.
Samhällsnyttan i centrum.
Vår journalistik har som syfte att göra lokalsamhällena till bättre platser att leva och verka i. För att klara det uppdraget är ett brett genomslag och maximal räckvidd nödvändigt, liksom att fylla på med fler betalande kunder än vi tappar. Att öka totalupplagan är därför ett viktigt övergripande mål. Journalistikens räckvidd och genomslag skapar i sin tur en effektiv och trovärdig miljö som koncernen kan erbjuda till företag och partners som vill skapa tillväxt i sin affär, och därmed också samhällen med tillväxt och livskvalitet för medborgarna.
Nyhetsmedia är vårt erbjudande.
Både i vår journalistik och vår försäljning har våra egna nyhetsmedier högsta prioritet och vårt fulla fokus. Andra publiceringskanaler och annonsleverantörer är endast komplement som kan användas för att stärka våra egna titlar.