Om Gota Media

Vår publicistiska värdegrund och strategi

Vi vill spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv genom klassisk journalistik: nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning.

I omställningen till det nya medielandskapet är Gota Medias strategi digitalt först.

Koncernen Gota Media tar avstamp i sin publicistiska värdegrund och i uppdraget från ägarna att spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv.

Med stark lokal närvaro och nära relationer med läsare, kunder och andra aktörer erbjuder koncernens varumärken effektiv och relevant marknadskommunikation för näringsliv och handel.

Styrelse och ägande

Majoriteten av Gota Media ägs av två stiftelser, Stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams stiftelse, genom Gota Media Holding AB. Därtill äger Bonnier och Amedia 30% genom Bonnier News Local AB.

Gota Medias styrelse

Håkan Palmborg, Ordförande
Mikael Larsson Ek, vice Ordförande
Katrine Andersson
Anders Dahlström
Anders Eriksson
Pia Rehnquist
Ulf Nordgärd
Anneli Sjöstedt
Thomas Nilsson, arbetstagarrepresentant Unionen
Matti Stenrosen, arbetstagarrepresentant SJF
Pierre Jonasson, suppleant

Ekonomisk information

Upplageintäkterna ökade till 632 mkr (599)

TS-upplagen minskade med -2,4% (5,9)
Digitala upplageintäkter ökade med 46 mkr under året

Annonsintäkterna minskade till 252 mkr (259)
Digitala annonsintäkter ökade till 82 mkr (80)

EBITDA-resultatet uppgick till 29 mkr (-41)

Rörelseresultatet uppgick till 1 mkr (-61)

Fortsatt start finansiell ställning

Hållbarhetsrapport Gota Media 2024 (öppnas i ny flik)

Årsredovisning Gota Media 2024 (öppnas i ny flik)

Bokslutskommuniké 2024 (öppnas i ny flik)