quote
Native var ett väldigt bra komplement till rikstäckande bokad media. Vi hade behovet av att vara mer lokala. Det gick verkligen jättebra! Butikspersonal berättade att kunder kommit in i samband med nativekampanjen och berättat att de hade läst om 50-årsjubiléet och om deras butik.
Cecilia Rudenstam
Marknadsansvarig på Hemtex

Varje medverkande butik och ort fick sin egen version av nativeartikeln, där vi lyfte fram lokala personer genom intervjuer och bilder speglade känslan och kulturen på respektive plats.

Bakgrund

När Hemtex fyllde 50 år ville de inte bara fira – de ville också komma närmare sina kunder. Vår uppgift på Gota Media blev att komplettera den rikstäckande marknadsföringen med något som kändes nära och engagerande. Genom nativeannonsering kunde vi hjälpa Hemtex att bli mer personliga med lokalt tilltal och engagera deras personal internt.

Genomförande

Varje medverkande butik fick sin egen version av nativeartikeln, där vi lyfte fram lokala personer. Vi publicerade totalt 15 nativeartiklar inom både Gota Media och Bonniers nätverk. Hemtex kunde på så vis nå ut till sina målgrupper på ett engagerande och effektivt sätt.

Resultatet

Hög klickfrekvens på butikspersonalens rekommenderade produkter samt länkar i artiklarna och imponerande lång lästid. Artiklarna överträffade förväntningarna och skapade även en intern stolthet hos butikerna, som varit med och skapar innehållet.

Hemtex var mycket nöjda med hur snabbt vi levererade och det unika med denna lösning var att Hemtex, som en nationell kedja, kunde få den där viktiga ”lokala touchen” som skapade en nära kontakt med de lokala kunderna. Native är verkligen en av få kanaler där man kan uppnå den typen av engagemang och nyhetsvärde – och det syntes i resultaten.

Vill du också stärka ditt varumärke och samtidigt driva försäljning?