Om Gota Media
Med lokal journalistik och opinionsbildning, med professionella mediestrateger och med effektiva distributionsbolag vill vi vara betydelsefulla för människorna, föreningarna och näringslivet i det lokala samhället. Vi är stolta över vårt uppdrag: att hålla demokratin levande och aktiv.
Vår publicistiska värdegrund
Vi vill spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv genom klassisk journalistik: nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning.
Läs merVår strategi
I omställningen till det nya medielandskapet är Gota Medias strategi digitalt först.
Läs merKoncernen Gota Media tar avstamp i sin publicistiska värdegrund och i uppdraget från ägarna att spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv.
Med stark lokal närvaro och nära relationer med läsare, kunder och andra aktörer erbjuder koncernens varumärken effektiv och relevant marknadskommunikation för näringsliv och handel.
Styrelse och ägande
Majoriteten av Gota Media ägs av två stiftelser, Stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams stiftelse, genom Gota Media Holding AB. Därtill äger Bonnier och Amedia 30% genom Bonnier News Local AB.
Gota Medias styrelse
Håkan Palmborg, Ordförande
Bennie Ohlsson, vice Ordförande
Katrine Andersson
Anders Dahlström
Anders Eriksson
Pia Rehnquist
Ulf Nordgärd
Anneli Sjöstedt
Thomas Nilsson, arbetstagarrepresentant Unionen
Matti Stenrosen, arbetstagarrepresentant SJF
Jan Bertås, suppleant
Pierre Jonasson, suppleant
Ekonomisk information
Upplageintäkterna ökade till 599 mkr (577)
TS-upplagen minskade med -5,9% (8,6)
Betalningsgraden minskade till 87% (89%)
Annonsintäkterna minskade till 259 mkr (272)
EBITDA-resultatet uppgick till -41 mkr (27)
Rörelseresultatet uppgick till -61 mkr (29)
Årets resultat uppgick till -43 mkr (44)
Fortsatt start finansiell ställning